Każdego roku w Polsce dochodzi do tysięcy pożarów w budynkach użyteczności publicznej. W 2021 roku w Polsce odnotowano 2,2 tysiąca pożarów w obiektach użyteczności publicznej, takich jak szkoły, przedszkola i szpitale. Często obiekty takie jak szkoły i szpitale nie są dostatecznie przygotowane na szybkie wykrycie zagrożenia, co naraża na niebezpieczeństwo setki osób jednocześnie. Wprowadzenie obowiązku montażu czujek dymu i czadu jest kluczowym krokiem w prewencji pożarowej oraz ochronie zdrowia publicznego.
Nowe wymogi dla obiektów użyteczności publicznej
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 listopada 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów wprowadza obowiązek wyposażenia pomieszczeń mieszkalnych lub jednostek mieszkalnych, w których świadczone są usługi hotelarskie, w co najmniej jedną autonomiczną czujkę dymu.
W kontekście szkół i szpitali, przepisy te nie nakładają bezpośrednich wymagań dotyczących instalacji autonomicznych czujek dymu czy tlenku węgla. Jednakże, w przypadku pomieszczeń mieszkalnych lub jednostek mieszkalnych w szpitalach, w których świadczone są usługi hotelarskie, obowiązek ten może mieć zastosowanie.
Należy jednak pamiętać, że stosowanie systemu sygnalizacji pożarowej wymagane jest w:
- budynkach handlowych lub wystawowych:
a) jednokondygnacyjnych o powierzchni strefy pożarowej powyżej 5 000 midx2,
b) wielokondygnacyjnych o powierzchni strefy pożarowej powyżej 2 500 midx2; - teatrach o liczbie miejsc powyżej 300;
- kinach o liczbie miejsc powyżej 600;
- budynkach o liczbie miejsc służących celom gastronomicznym powyżej 300;
- salach widowiskowych i sportowych o liczbie miejsc powyżej 1 500;
- szpitalach, z wyjątkiem psychiatrycznych, oraz w sanatoriach - o liczbie łóżek powyżej 200 w budynku;
- szpitalach psychiatrycznych o liczbie łóżek powyżej 100 w budynku;
- domach pomocy społecznej i ośrodkach rehabilitacji dla osób niepełnosprawnych o liczbie łóżek powyżej 100 w budynku;
- zakładach pracy zatrudniających powyżej 100 osób niepełnosprawnych w budynku;
- budynkach użyteczności publicznej wysokich i wysokościowych;
- budynkach zamieszkania zbiorowego, w których przewidywany okres pobytu tych samych osób przekracza trzy doby, o liczbie miejsc noclegowych powyżej 200;
- budynkach zamieszkania zbiorowego niewymienionych w pkt 11, o liczbie miejsc noclegowych powyżej 50;
- archiwach wyznaczonych przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych;
- muzeach oraz zabytkach budowlanych, wyznaczonych przez Generalnego Konserwatora Zabytków w uzgodnieniu z Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej;
- ośrodkach elektronicznego przetwarzania danych o zasięgu krajowym, wojewódzkim i w urzędach obsługujących organy administracji rządowej;
- centralach telefonicznych o pojemności powyżej 10 000 numerów i centralach telefonicznych tranzytowych o pojemności 5 000-10 000 numerów, o znaczeniu miejscowym lub regionalnym;
- garażach podziemnych, w których strefa pożarowa przekracza 1 500 midx2 lub obejmujących więcej niż jedną kondygnację podziemną;
- stacjach metra i stacjach kolei podziemnych;
- dworcach i portach, przeznaczonych do jednoczesnego przebywania powyżej 500 osób;
- bankach, w których strefa pożarowa zawierająca salę operacyjną ma powierzchnię przekraczającą 500 midx2;
- bibliotekach, których zbiory w całości lub w części tworzą narodowy zasób biblioteczny.
Wymagania, o których mowa w ust. powyższej pkt 4 i 11, nie dotyczą budynków, które są zlokalizowane na terenach zamkniętych służących obronności państwa, oraz budynków zakwaterowania osadzonych, które zlokalizowane są na terenach zakładów karnych i aresztów śledczych.
Technologia czujników dla obiektów publicznych
Rodzaje czujników i ich zastosowanie:
Czujniki dymowe
Czujniki czadu
Systemy multisensoryczne
Nowoczesność w służbie bezpiezeństwa
Nowoczesne funkcje czujników dymu i czadu oferują szereg korzyści, które znacząco podnoszą bezpieczeństwo w różnych obiektach. Integracja z systemami ewakuacyjnymi pozwala na automatyczne uruchamianie alarmów i otwieranie wyjść ewakuacyjnych, co skraca czas reakcji w sytuacjach kryzysowych i ułatwia sprawną ewakuację.
Zdalne zarządzanie umożliwia monitorowanie oraz testowanie urządzeń przez internet, co pozwala na szybkie wykrycie ewentualnych usterek i zapewnia pełną kontrolę nad systemem bezpieczeństwa.
Dodatkowo, sygnalizacja wizualna i dźwiękowa stanowi kluczowy element w placówkach edukacyjnych, pozwalając natychmiastowo zaalarmować dzieci i personel, co znacząco zwiększa szansę na bezpieczną ewakuację w razie zagrożenia.
Korzyści z wdrożenia czujników w obiektach publicznych
Dla dzieci i uczniów:
- Szybka reakcja w przypadku zagrożenia zapewnia więcej czasu na bezpieczną ewakuację.
- Zmniejszenie ryzyka paniki dzięki automatycznym systemom ostrzegania.
Dla pacjentów szpitali:
- Zwiększenie ochrony osób, które ze względu na stan zdrowia nie mogą szybko się ewakuować.
- Automatyczne zawiadamianie personelu o zagrożeniu umożliwia szybką pomoc.
Dla zarządców placówek:
- Zgodność z przepisami prawa eliminuje ryzyko kar administracyjnych.
- Podniesienie standardów bezpieczeństwa budynku, co pozytywnie wpływa na jego renomę.
Źródło:
1. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. 2010 nr 109 poz. 719)
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 listopada 2024 r zmieniające rozporządzenie w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. (Dz.U. 2024 poz. 1716)
Chcesz wdrożyć zmiany w obiekcie użyteczności publicznej?
Skontaktuj się z naszymi ekspertami z zakresu systemów bezpieczeństwa pożarowego, którzy dobiorą odpowiednie rozwiązanie do Twoich potrzeb.
Bezprzewodowa czujka dymu Satel MSD 350
Czujka spełnia wymagania określone w nowelizacji przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej obowiązujących od 23.12.2024 r. wprowadzające powszechny obowiązek stosowania urządzeń do wykrywania pożaru